Winkelgebied Heereweg

Een meetekengroep heeft in vier bijeenkomsten meegedacht over een nieuwe inrichting voor specifiek de Paardemarkt en het Klimduinplein inclusief het kruispunt Laanweg/Heereweg/Duinweg. Ook op dit online platform konden inwoners van Schoorl hun ideeën geven over deze drie plekken. Alle opmerkingen zijn verwerkt in de ontwerpen hieronder. Voor het winkelgedeelte van de Heereweg is nog geen schetsontwerp gereed.  Naar verwachting volgt dat eind 2018. Wanneer dit ontwerp klaar is organiseert de gemeente een inloopavond om de ontwerpen te presenteren. Tot die tijd kunt u uw suggesties en tips of waardering hier achterlaten.

U kunt klikken op de rode markeringen op de kaart voor een gedetailleerde uitwerking.

 

Het winkelgedeelte van de Heereweg krijgt een nieuwe inrichting. Uitgangspunt is om het winkelgebied verblijfsvriendelijker te maken. Eén van de ideeën hiervoor is om het gebied autoluw te maken.

Voor het winkelgedeelte van de Heereweg is nog geen schetsontwerp gemaakt. Op 17 oktober 2018 heeft de gemeente een debatavond georganiseerd om samen met inwoners en ondernemers in gesprek te gaan over de ervaringen, wensen en ideeen voor een verblijfsvriendelijkere Heereweg. Daarnaast is aan een extern bureau gevraagd te onderzoeken wat de gevolgen zijn van autoluw maken voor de ondernemers aan de Heereweg.  U vindt het verkeersonderzoek en het verslag van de debatavond op de pagina achtergrondinformatie. Was u niet bij de avond aanwezig, maar wilt u wel graag een ervaring of een suggestie met ons delen dan kunt u hieronder een reactie geven.

Met alle input gaat de gemeente samen met de meetekengroep aan de slag voor een eerste schetsontwerp. Op de pagina 'achtergrondinformatie' vindt u de verslagen van de meetekengroep. Zodra het concept ontwerp gereed is zal dit op deze site worden getoond.

Afbeeldingen

Waarderen

0 (0 waarderingen)

Reageren

Twitter

Op de kaart

16  reacties

 
 

Cees Berkhout 19-10-18 om 16:54

De uitkomsten van het onderzoekburo zijn bekend.
Op basis van onderzoek (1); "wat rijdt er door de straat?" en (2) "wat kopen de parkeerders van de 17 P's op de Heereweg?" trekt onderzoeker Sjoerd Stienstra de conclusie dat je verkeerstechnisch heel eigenlijk niets aan het winkelgebied van de Heereweg hoeft te veranderen.
Q : O? Wanneer heeft Sjoerd zijn onderzoek gedaan dan?
A : Nou, op 2 dinsdagen en 2 zaterdagen in zowel maart als mei.
Q : Is dat wel representatief want die maanden lijken toch by far niet op de hoog-seizoen-maanden? En kun je een zaterdag (boodschappen-dag) met een zondag (recreatie-dag) vergelijken?
A : Nee nee natuurlijk niet te vergelijken en dus absoluut niet representatief. Had hij in augustus de zondagen 'gemeten' dan waren de uitkomsten volledig anders geweest. En dat zijn wel dé dagen die er toe doen en dus economisch flink zwaarder wegen dan een regenachtige dinsdag in maart.
Q : En zijn dan de voor- en nadelen voor dagelijkse-boodschappenwinkels, de vele andere winkels en de horeca goed in beeld gebracht? Wellicht op basis van vergelijkbare situaties?
A : Helaas helaas. De hier toch behoorlijk aanwezige horeca in dit gebied is onbegrijpelijk helemaal buiten beeld gehouden en ook de ervaringen van vergelijkbare plaatsen is niet aan de orde gekomen. Jammer van het geld, vooral het uitstel in de herontwikkeling en natuurlijk de los duinzand-conclusies.

Wat nu wel heel duidelijk is, is dat de functie van dat deel van de autoweg er eigenlijk slechts één is; het is een voorziening om naar 1 van die 17 parkeerplaatsen te rijden. Natuurlijk heb je ook bevoorradings-verkeer, minder validen en enige bewoners maar dat is in de marge en makkelijk anders op te lossen. Voorbeelden te over hoe dat slim is op te lossen. Sowieso is iedereen het er over eens dat het verblijfsgebied globaal pas vanaf de noordzijde bij de chinees begint.

Het is dus nu de vraag wat het voordeel is van de kortparkeerders ten opzichte van een verblijfsgebied. Het voordeel is simpel; een economische van dagelijkse-boodschappers die snel even een pakje sigaretten willen kopen of een krantje of een brood dan wel een combinatie van functionele producten bij bijvoorbeeld de Jumbo. Sluit je de straat volledig af dan missen die ondernemers omzet en die bewoners (want dat zijn het dan vooral) een gemak. Het voordeel van een verblijfsgebied staat daar tegenover; meer bezoekers en bewoners die ondanks de parkeerkosten niet naar Warmenhuizen gaan die vooral langer verblijven en zo meer geld uitgeven om de voorzieningen niet alleen in stand te houden maar ook nieuwe leuke winkels gaan trekken. Mensen die positief terugkijken, terugkomen en met hun ervaring andere enthousiasmeren om het Duindorp te bezoeken.

In enorm veel plaatsen in Europa wordt nu op grote schaal hele winkelgebieden autovrij gemaakt . Barcelona, Hamburg, Kopenhagen, Milaan, Helsinki en Gent spannen daarbij de kroon met enorme positieve resultaten. Niet zo zeer in de bekende centrale centra maar vooral die in de periferie. Maar ook hier in Nederland zien we dezelfde beweging in bijvoorbeeld Groningen, Haarlem, Assen, Zeist, Utrecht, Eindhoven en natuurlijk Amsterdam. Natuurlijk; grote plaatsen vallen op maar ook in vele kleinere centra ervaren bewoners, bezoekers en ondernemers het voordeel van een verblijfsgebied ten opzichte van een klassieke winkelstraat met auto's. Hoe komt dat?

Vooral door de enorme opkomst van het veel makkelijkere en vaak goedkopere internet-winkelen, ontstaat er een kanteling dat het fysiek winkelen nog meer een 'beleving' moet zijn; een onderdeel van een recreatief moment. Voor toeristen en andere bezoekers maar ook voor bewoners. Een deel van de dag daar verblijven omdat het gewoon leuk is. Gezellig is. Natuurlijk de boodschappen doen die sowieso nodig zijn en misschien de aanleiding waren maar dan ook een lunch op een terrasje. Even kijken bij de aanbiedingen van die leuke winkel bij die andere via de etalage toch even binnen 'sneupen' en tussendoor een lekker ijsje. Na afloop gaan we nog wat drinken op een ander terras en aanschouwen we onze Schoorlse aankopen. Leuk om het centrum van Duindorp Schoorl te bezoeken. Daar komen we nog eens terug.

Slaat gerenommeerd onderzoeker Sjoerd Stienstra dan helemaal de plank mis? Nee want het grootste profijt van een verblijfsgebied ten opzichte van de klassieke winkelstraat met auto is maximaal te behalen in het zomer-seizoen en dan vooral van - pak 'm beet- 11 tot 7 uur.
Je zou dus prima voor deze maanden en voor deze tijden 'het paaltje omhoog kunnen laten' maar voor de overige perioden de straat voorzichtig toegankelijk kunnen maken voor bevoorradings-verkeer en boodschappers die slecht ter been zijn in het hoog-seizoen en voor iedereen de hele dag/week buiten het hoogseizoen.

Voor de rest zou ik pleiten voor een mega-grote fietsparkeerplaats op bijvoorbeeld het eind van de Heereweg aan de zuidzijde. Dat zal vooral een feest zijn voor de beleving van het Klimduinplein waar nu letterlijk te weinig geparkeerde fietsen zijn ingetekend. Ook zal een dergelijke overzichtelijke, ruime en veilige fiets-Pl authentieke aantrekkingskracht genereren.

Tenslotte werd er 17 oktober een warm pleidooi gehouden door een aanwezige dame in het publiek om de inrichting van straat te verbinden met de klimduin door 'duinse'-elementen in het verblijfsgebied aan te brengen en daarmee onze unieke positie als Duindorp te verstevigen.

M. van Lienen 07-07-18 om 21:28

Ik las het stukje over de herinrichting van het centrum van Schoorl. Moeilijk te vinden trouwens! Ik vind dat er eerst maar eens gekeken moet worden naar Aagdorp daar waar de meeste vakantieparken en campings zijn. De voetpaden zijn om te huilen, slecht sommige stukken onverhard en heel erg smal dat als je daar loopt je moet uitkijken dat als ze door de bochten scheuren je niet een buitenspiegel tegen je elleboog krijgt. De teugelaan is soms echt een racebaan daar wordt de snelheid van 30 km per uur bijna door alle auto's overtreden. Met al de onoverzichtelijke bochten,fietspaden,uitritten van de campings is het een wonder dat er nog geen ernstige ongelukken gebeurd zijn. Ook het zebrapad bij de gerbrandtslaan is een drama daar komen ze aanscheuren en net meer gas gaan geven of nog erger gewoon om je heen rijden met of zonder kinderen maakt ze niet uit. Ook het fietspad en voetpad langs de postweg is een ramp je kunt bij aagdorp met een kinderwagen niet alleen het voetpad opkomen er is alleen een hele oude trap met scheurende elektrische fietsen, wielrenners, scooters enz. Kortom het centrum kan nog wel even. Maar daar waar een grote concentratie van toeristen en ook de inwoners die zich daar ook groen en geel aan ergeren daar wordt al jaren niets aan gedaan. Een schande en dan zoveel geld willen besteden aan het cenrum??Kom hier eens een keer kijken of is dit vergeten gebied die alleen de toeristen een onderkomen kan geven maar geen enkele veiligheid??en dat geld ook voor de inwoners.

M van Lienen 07-07-18 om 21:26

Ik las het stukje over de herinrichting van het centrum van Schoorl. Moeilijk te vinden trouwens! Ik vind dat er eerst maar eens gekeken moet worden naar Aagdorp daar waar de meeste vakantieparken en campings zijn. De voetpaden zijn om te huilen, slecht sommige stukken onverhard en heel erg smal dat als je daar loopt je moet uitkijken dat als ze door de bochten scheuren je niet een buitenspiegel tegen je elleboog krijgt. De teugelaan is soms echt een racebaan daar wordt de snelheid van 30 km per uur bijna door alle auto's overtreden. Met al de onoverzichtelijke bochten,fietspaden,uitritten van de campings is het een wonder dat er nog geen ernstige ongelukken gebeurd zijn. Ook het zebrapad bij de gerbrandtslaan is een drama daar komen ze aanscheuren en net meer gas gaan geven of nog erger gewoon om je heen rijden met of zonder kinderen maakt ze niet uit. Ook het fietspad en voetpad langs de postweg is een ramp je kunt bij aagdorp met een kinderwagen niet alleen het voetpad opkomen er is alleen een hele oude trap met scheurende elektrische fietsen, wielrenners, scooters enz. Kortom het centrum kan nog wel even. Maar daar waar een grote concentratie van toeristen en ook de inwoners die zich daar ook groen en geel aan ergeren daar wordt al jaren niets aan gedaan. Een schande en dan zoveel geld willen besteden aan het cenrum??Kom hier eens een keer kijken of is dit vergeten gebied die alleen de toeristen een onderkomen kan geven maar geen enkele veiligheid??en dat geld ook voor de inwoners.

Seth Jongerius 27-06-18 om 11:28

Ik ben het volledig met Haye eens! Leuk discussiëren over sec de inrichting brengt weinig te weeg. Minimaal zal het oude postkantoor opgekocht en verwijderd moeten worden, de parkeerplaats (deels)gebruikt gaan worden voor bebouwing, en goede alternatieven moeten worden gevonden voor het parkeerprobleem. Het is wat kort door de bocht te zeggen dat het probleem alleen op zondag geldt. Ik vind het trouwens een geweldig idee om de jeux-de-boules naar het plein te verplaatsen!
Dit geeft toch een geweldige uitstraling? Is meneer Leijen nog nooit in Frankrijk geweest? Zet er een rij mooie platanen omheen en voila! Chapeau voor het idee om de Heerenweg af te sluiten, zegge vanaf de visboer. Gewoon met een paar van die palen zoals in Alkmaar, die uit de grond komen, zodat dit deel alleen toegankelijk is voor invaliden, bewoners en bevoorrading.
Om de Smeerlaan dan ook 30km zone te maken, of vanaf Merlet, vind ik absoluut geen goed idee. Daarnaast mensen, het zijn doorgaande wegen. De focus moet liggen op de ontmoediging om snel te rijden. Want anders wordt het weer een verkeersbordenjungle, en dat willen we nu juist niet toch?
Kortom, er is meer nodig dan wat plantenbakken en bestrating. De boel moet grondig op de schop!

stef kunst 09-04-18 om 14:38

Aan het bovenstaande wil ik graag nog wat aanvullen, onder 1, aansluitend op punt e:
f. Inrichting van een transferium, in de nabijheid van de N9, waarmee gratis (!) parkeerplaatsen worden geboden voor iedereen die er een klein fietstochtje of extra wandelingetje voor over heeft.
g. Ontlasting van de verkeersdruk is vooral gewenst in de weekenden. Met name de veelvuldig terugkerende kofferbakmarkt op de zondagen staat daar haaks op. Verplaatsing naar een andere dag of een andere plaats verdient aanbeveling.

stef kunst 06-04-18 om 20:05

Groot voorstander van een Heereweg die deels echt autovrij is.
Daar zijn al veel argumenten voor aangevoerd waar ik me bij aansluit. Ook verwijs ik naar de wenselijkheid om de verkeersdruk op 'het' kruispunt (zie ander onderwerp uit de ontwerpvisie) te vereenvoudigen.
Mevrouw Klaver spreekt over 'nader onderzoek van parkeergedrag' en over de optie van de 'blauwe kaart'.
De 12 onderzoeksrapporten van de laatste 10 jaar wezen allen uit dat mensen er kort (gemiddeld 43 minuten en 12 seconden) parkeren, al of niet betaald, wat al of niet tot een bekeuring leidde. Kortom,....
Een blauwe kaart biedt geen enkele oplossing voor de gesignaleerde problemen, mogelijk zelfs het tegendeel aangezien het dan onbetaald parkeren het rit je door de Heereweg nog aantrekkelijker maakt.


M.L. Manrique Hehl 04-04-18 om 11:48

Aangezien er al verschillende innovatieve ideeën en vooruitstrevende visies op papier gezet zijn, wil ik mij alleen nog met nadruk aansluiten aan de wens van het afsluiten van de Heereweg. Een op zich al vrij korte winkelstraat waar nauwelijks ruimte is voor gemotoriseerd verkeer op twee en vier wielen. Ook voor motorrijders, en daar spreek ik uit eigen ervaring als motorrijdser.
Vorig jaar is mijn dochter op het nippertje aan een aanrijding op de Heereweg ontsnapt. Mijn dochter heeft een beperking en staat voor velen, die in en om Schoorl wonen en vaak een veelvuldig naar het Dorpscentrum komen. Te voet en met hun driewieler, alleen en in groepjes. Het gaat dus niet uitsluitend om 'gewone' mensen en de graag geziene rustige vakantiegangers, om er rekening mee te houden.

Johan R. uit Schoorl 26-03-18 om 19:18

Beste mevrouw Klaver,
U schrijft, dat het parkeren op de "Heereweg" de gemoederen nogal bezig houdt ?
Welnu, dat valt wél mee, want de meeste respondenten begrijpen de "tijdsgeest" én "de Visie uit de Parijse Akkoorden"!
De meeste respondenten begrijpen de toekomst én dat is een gedeeltelijk autovrij centrum voor Schoorl.
Goed voor de inwoners van Schoorl, goed voor de middenstand én de horeca.
De afstand van goede - betaalde - parkeervoorzieningen op de Paardenmarkt is slechts een paar honderd meter lopen !
Én lopen is in tegenstelling tot "autorijden op benzine of diesel" wél gezond !
Ook de meerderheid van de politieke partijen in de gemeenteraad kijken er - op basis van hun verkiezingsprogramma - zo naar. Er zullen altijd mensen én partijen blijven, die denken dat "altijd met de auto voor de deur van een winkel of horeca" nog een optie is. Die tijd is nú al niet meer aan de orde én over 10 jaar beleidsmatig uit de boze.
Schoorl wil met haar prachtige natuur een voorbeeldfunctie vervullen qua duurzaamheid, schone lucht, mooie natuur.
Daarin past alleen een autovrije Heereweg ( vanaf Ecoplaza).
Er moet daarbij wél heel ter dege rekening worden gehouden met onze minder valide medemens.
Alleen daarvoor zou een uitzondering gemaakt kunnen/moeten worden om op het nóg met de auto toegankelijke stukje Heereweg te kunnen parkeren met Invalidekaart.
Ook moet de toegang vanaf de Paardemarkt richting "Ecoplaza" en andere winkels & horeca geschikt worden gemaakt voor ouderen en minder validen.
Een onderzoek ( door het amtelijk apparaat) naar de "wensen" omtrent ten dele autovrij maken Heereweg is onnodig.
Weggegooid gemeenschaps- geld! Want wat daar ook uitkomt: "autovrije centra zijn nú al de toekomst" !
Zeker als er uitstekende betaalde parkeergelegenheid op 200/300 meter lopen voorhanden is !

Monique Klaver, gebiedsregisseur Schoorl, namens d 20-03-18 om 12:05

Iedereen bedankt voor de reactie. Op dit moment wordt onderzoek uitgevoerd naar het parkeergedrag. Op verzoek van ondernemers ook in het relatief rustige seizoen.
De verkeerssituatie op de Heereweg houdt de gemoederen behoorlijk bezig. Ook binnen de verschillende politieke partijen zijn er verschillende meningen. Bijvoorbeeld door middel van een blauwe kaart de mogelijkheid van zeer kort parkeren (20 minute tot een uur).
Wat is uw mening hierover?

Petra K. 20-03-18 om 11:18

Autoluw maken Heereweg (gedeeltelijk) én wandelgebied/"belevingsgebied" vanaf Paardenmarkt tot en met Klimduin.
Er zijn veel interessante en belangrijke voorstellen gedaan t.a.v. schoorl centrum. Wat mij aansprak zijn de voorstellen om het deel van de Heerenweg ( vanaf ongeveer de Ecoplaza tot de Duinvoetweg/Laanweg/Duinweg) écht autovrij te maken én vanaf de parkeerplaats Paardenmarkt t/m het Unieke Klimduin in te zetten op "wandelgebied/belevingsgebied".
De trend dat steeds meer mensen veel aankopen via internet doen of af enntoe naar grote "winkelcentra" is voor een klein dorp als Schoorl zeer relevant. Voor de schoolse middenstand én horeca is juist de "beleving van een mooi wandelgebied, aan de voet van een unieke plek" van doorslaggevend belang. Opvattingen over "parkeren met de auto voor de deur" én "blauwe zone's" zijn voor een dorp als Schoorl volstrekt achterhaald én niet toekomstgericht.
Wij hebben inderdaad de unieke situatie, dat al het doorgaande verkeer over de Sportlaan kan rijden.
Sluit een stukje Heereweg derhalve permanent af voor "doorgaand verkeer"
Daar is geen kostbaar onderzoek naar verkeersintentie voor nodig.
Daarvoor is wél visie nodig op de kernwaarden van Schoorl: kleinschalig, dorps, mooie natuur, schone lucht, centrum autovrij , terugdringing fijnstof, etc. En inderdaad zoals veel inzenders terecht zeggen; maak een mooi plein met mooi straatmeubilair én goede fietsvoorzieningen ( niet zoals nú - midden op het plein). Het klimduin op zich is uniek én verkoopt zichzelf.
Wel met respect voor onze prachtige Schoorlse natuur, maar zonder tierlantijnen aan de voet van het klimduin !
Ik ben het ook met de schrijvers een, die pleiten voor "shared space traject" vanaf Merlet tot de Sportlaan. ( 30km zone dus!)
En eens met het voorstel om de Duinvoetweg in ieder geval visueel zo in te richten, dat het eruit ziet als een wandelzone.
Zoek de oplossing voor het parkeren in a. herinrichting parkeerterrein Paardemarkt, b. ruimer aantal (betaald!) parkeerplaatsen bij plan buitenduin. c. Elders een parkeeroplossing voor alle fietsers en hardlopers, die nú op zondagochtend langdurig parkeren via de "molenweg".
Het parkeerprobleem doet zich immers uitsluitend voor op de "mooie zondagen".
Normaliter ruimte genoeg op Parkeerterrein Paardenmarkt én plan Buitenduin.
Nog een goed idee: sluit de Molenweg af voor autoverkeer - maak daarvan een doorgaand fietspad !
Kinderen gewoon weer veilig - op de fiets - naar school ! Parkeerplaats genoeg op Buitenduin = 150 meter hooguit vanaf Teun de Jager school. Stop met die onzin "kiss&ride". Da's geen oplossing én géén visie !
Er zijn ruim voldoende goede ideeën naar voren gebracht om het centrum van Schoorl weer aantrekkelijk te maken.
Daar zullen de mensen, die altijd én overal met hun "uitstootauto" voor de deur willen komen niet blij mee zijn.
De toekomst is gericht op "schone lucht, minimalisering van fijnstof en gezond recreeëren". Wat we bij de herziening van schoorl centrum wél goed moeten betrekken is de toegankelijkheid voor ouderen met rollators, scootmobiels, etc. in de wandelzone van Paardenmarkt tot Klimduinvoet. Én voldoende parkeerplaatsen voor personen met een officiële gehandicaptenkaart.
Samen maken we er een mooi groen dorp van !


Cees Berkhout 06-02-18 om 21:38

Met betrekking tot het auto-luw maken;
We kennen hier de unieke situatie dat door oa de sportlaan de winkelstraat totaal overbodig kan zijn voor doorgaand verkeer. Het merendeel van de huidige verkeersbewegingen betreffen lokalen/regionalen die snappen dat de winkelstraat een short-cut is als je richting Bergen wilt. Je snijdt een mooi stuk af en ontloopt de aansluiting laanweg-sportlaan. Dit verkeer is volledig ongewenst en overbodig. Ook de trotse eigenaren van motoren en oldtimers die hun trots graag in de zomer door het centrum met veel gegrom willen tonen is niet iets waar we op zitten te wachten.
Resteert vooral bevoorradingsverkeer, bestemmings-verkeer (huisjes), slecht-ter-beners en uitstap-koop-instappers. Het bevoorradingsverkeer zou in de ochtend gelegenheid gegeven moeten worden tot zeg eens 10 uur. Ook voor bestemmingsverkeer zal zoiets geregeld moeten worden. De twee andere groepen worden lastiger bediend. Wellicht met invaliden- en kort-parkeer-plaatsen op paardemarkt.
Alternatief zou mogelijk zijn om beide toegangen doodlopend te maken door een obstakel in het midden te plaatsen. Daarmee moeten de auto's weer terug. Niet ideaal. Auto te gast op het fietspad blijft aanlokkelijk als short-cut sluiproute.
Een idee om alleen het stuk tussen paardemarkt en klimduin autovrij te maken lijkt een logische beweging maar doet de het horeca-gebied iets verderop te kort. Daar zitten maar liefst 5 horeca-zaken. Verplaatsing naar de voet van de klimduin was misschien een erg ambitieus maar wel erg goed idee. Dat is nu verhinderd door de woningen daar tot beschermd dorpsgezicht (oid) te verklaren. Wellicht is de oplossing om de opties te mixen en vanaf de toegang tot het huisjespark het gebied autovrij te maken (met de genoemde uitzonderingen)
Als de auto's verdwijnen en daarmee ook de relatief weinige parkeerplaatsen ontstaat er potentie tot een verblijfsgebied met allure. De gevels geven niet de jus van dit verblijfsgebied dus moet er slim en vooral onderscheidend gekeken worden naar de inrichting. Een aanhaak aan DUINDORP is daarbij mooi maar niet dwingend. Ook de ondernemers zouden wat betreft de aankleding een duit in het zakje moeten doen. Uniforme aantrekkelijke stoepborden, beachvlaggen...you name it. Voor wat hoort wat.
(voorstel ondergrond volgt dmv foto's per mail)

Ferry van Leijen 03-02-18 om 12:50

De herinrichting van de Heereweg is onnodig wanneer de gemeente verzuimt om te kijken naar de aantrekkelijkheid van het centrum voor winkeliers. Het is armoe troef. Mooie nieuwe klinkers of nieuwe bankjes zullen niet helpen. Maak het centrum aantrekkelijker om te vestigen voor winkeliers. De herinrichting is daarbij slechts een zijstap. Bestedingen moeten omhoog in het centrum.

En: een jeu de boulesbaan in het centrum: really?

Anoniem 31-01-18 om 20:22

Waarom wordt er niet gekozen voor autovrij? Dat zou mijn voorkeur hebben. Weg met de geparkeerde auto's en plaats voor bomen en bankjes.

Hans Raatmann 29-01-18 om 16:29

Ik sluit me graag aan bij de visie van de eerst inspreker ( Johan) om de laatste 200 meter van de Heereweg geheel autovrij te maken. Één wandelgebied vanaf de Paardenmarkt tot en met De viersprong ( Laanweg) én tot de Duinvoetweg.
Maak daar visueel één geheel qua uitstraling met het plein voor de supermarkt.
De Duinvoetweg mag helaas niet geheel autovrij gemaakt worden. Wat wel kan is het hele gebied voor de Jumbo én voor het klimduin visueel zo in te richten, dat er uitziet als een "autovrije zone". Dat visueel wordt uitgestraald, dat de hele duinvoetweg een "voetgangersgebied" is. Dat de parkeerplaats achter de Rode Leeuw uitsluitend bedoeld is voor "gehandicapten - minder validen" , mensen die daar wonen én belevering van de Supermarkt Jumbo.
Laat alle verkeersborden weg, maar zorg dat de hele gebied de uitstraling krijgt van een "wandelgebied" ,waar auto's niet thuishoren. Kies voor het hele plein én voor de wandelzone Heerenweg een uitstraling die bij Schoorl past.
Met grote vlakken "duinzand á la klimduin" met helmgras en witte rozebottels, zoals voorkomend aan onze kust !
Waarom de Jeu de Boulebaan verplaatsen naar de Molenweg ( bij de School) ?
Leg de Jeu de Boulebaan midden in het centrum van Schoorl op het plein voor het klimduin !

Maak een duidelijke routing vanaf de duinweg ( mét door het centrum heenlopende rode fietsstroken) naar de Sportlaan ( ook met rode fietsstroken), zodat visueel duidelijk is, dat auto's kunnen parkeren op de Paardemarkt.
Het zou mijn voorkeur hebben als er op het kruispunt Laanweg - Sportlaan - Wolphert van Brederodeweg een ROTONDE zou kunnen komen. Dat remt de snelheid van het verkeer dat vanaf de Laanweg het centrum inkomt en zorgt ervoor dat er voor fietsers ( én autoverkeer) op dat kruispunt een duidelijke situatie gaat ontstaan.
Vanaf de Duinweg ( bij de bocht naar Heel&Al) rode fietsstroken aan beide kanten doortrekken naar de Laanweg ( langs het Trefpunt én de Viersprong) . Rode fietsstroken doortrekken over het eerste stukje Laanweg én over de gehele Sportlaan aan twee kanten én weer aan laten sluiten op de rode fietsstroken van de Heereweg ( bij de nieuwbouw) én ook aansluitend op het nieuwe fietspad in het plan Buitenduin.
Laat het "onduidelijke én gevaarlijke fietspad" vanaf De Duinweg richting Honky Tonk vervallen.
Maak daarvan een wandelpad.

Haye van der Werf 29-01-18 om 12:23

Herinrichting Openbare Ruimte Schoorl Centrum
“The gap of rising expectation”
Bovenstaande is een bekend begrip uit de ‘niet westerse’ sociologie.
Het staat voor het gat tussen gewekte verwachtingen en uiteindelijke resultaten.
Kwam nogal eens voor bij onafhankelijk geworden Afrikaanse voormalige koloniën en
de daarop volgende te hoge beloften/verwachtingen gewekt door de nieuwe leiders.
Die werden vervolgens niet ingelost en dat leidde dan weer tot opstand onder de bevolking.
Nu lijkt zich in het centrum van Schoorl hetzelfde voor te doen.
Al jaren wordt er gesproken over herinrichting, verkeersmaatregelen en een versterking van de aantrekkelijkheid voor bewoners, dagjesmensen en verblijfstoeristen.
“Zowel de gedateerdheid van de huidige kern als de ontwikkelingen op de terreinen van demografie en toerisme vragen om een duidelijke standpuntbepaling en visie naar de toekomst.”
(Visie Dorpshart Schoorl)
Kosten nog moeite zijn gespaard om zo’n duidelijke standpuntbepaling en visie tot stand te brengen.
Bureaus zijn ingeschakeld, besprekingen in Merlet, de notitie ‘Visie Dorpshart Schoorl” en nu weer de inspraakronde “Dorpshart Schoorl”.

Verbaal wordt te pas en te onpas gewezen op de aantrekkingskracht van Schoorl, de unieke ligging aan de voet van de duinen en het klimduin als ‘unique selling point’ naar buiten en aanjager van de welvaart voor de winkeliers en de bewoners.
De gemeente kent zich in deze een faciliterende en regisserende rol toe en zal zij ‘de markt uitdagen om te ontwikkelen op de plekken waar transitie mogelijk is, met oog voor de omgeving, de unieke ligging en versterking van de identiteit van het dorp als uitgangspunt’. (Visie Dorpshart Schoorl)
“Het Klimduin is het juweel en landmark van Schoorl Centrum. Nieuwe ontwikkelingen dienen hiermee rekening te houden en de uitstraling van het Klimduin te versterken.” (idem)

Mooie worden maar ook hier dreigt de ‘gap of rising expectations’.
Want als we nu de laatste mogelijkheden bezien zoals die zich nu voordoen t.a.v. de herinrichting van het centrum dan blijken de intenties en de slagkracht van de gemeente ineens aanzienlijk verschrompeld.
Uit de informatie voor en de tussentijdse rapportage van het lopende inspraakproces blijkt dat de mogelijkheden uiterst beperkt zijn.
Feitelijke mogen de insprekers zich vooral buigen over twee zaken:
- de al-of-niet autoluwe invulling van de Heerweg;
- het nieuwe straatmeubilair;
- de verkeersafwikkeling rond de Laanweg, de Heereweg en de Duinvoetweg.

Voor het overige geen enkele ambitie van de zijde van het gemeentebestuur om daadwerkelijk de eerder zo fraai geformuleerde doelstelling te bereiken.
Het kan ook niet nu een aantal essentiële voorwaarden daartoe zijn verdwenen of opgegeven.
Zoals:
- het betrekken van het parkeerterrein achter de Roode Leeuw bij het plangebied;
- een meer daadkrachtige gemeentelijke bemoeienis bij de verplaatsing van de supermarkt;
(Terwijl in Bergen Centrum krachten nog moeite gespaard worden om vernieuwing te realiseren
(aankoop maisonnettes Bakemaflat, KCB, verkoop de Harmonie etc.) gaat men in de Schoorl op de

handen zitten en is niet bereid daadwerkelijk te investeren ter bereiking van genoemde
doelstellingen.)
- ook zo’n houding t.a.v. de Paardenmarkt en het postkantoor.
In deze is misschien wel tekenend dat de ‘Duinvoetweg’ in de ‘Startnotitie Herinrichting Openbare Ruimte Schoorl” vooral gezien wordt als “toegang tot de parkeerplaats achter de supermarkt.”
Conclusie
Het valt te prijzen dat de gemeente Bergen opnieuw kosten noch moeite spaart om belanghebbenden te betrekken bij beleidsvoornemens.
Maar dan moet er wel iets te beslissen zijn. Anders dan eerder gewekte verwachtingen wordt nu veel geld geïnvesteerd in een participatietraject dat, in deze opzet, leidt tot een schamele uitkomst.
Een keuze uit de catalogus van straatmeubilair en bodembedekkers, een suggestie aangaande de verkeersstromen op de Heereweg en een iets ander kruispunt voor het Trefpunt.
Maar echte stappen om ‘de aantrekkingskracht van Schoorl, de unieke ligging aan de voet van de duinen en het Klimduin als ‘unique selling point’’ daadwerkelijk te versterken worden hier niet mee gezet.
Daar zijn andere maatregelen voor nodig:
- verplaatsing van de JUMBO;
- opheffing van het parkeerterrein achter de Roode Leeuw in deze vorm;
- aanpassing fietsroutes;
- aantrekkelijke wandel- en fietsverbinding naar Buitencentrum IJgenwijs;
- open verbinding van Sportlaan via de Paardenmarkt naar winkelgebied en Klimduin;
- etc.
Maar !!!
Er is nog hoop. In een deze week uitgekomen verkiezingsfilmpje van D66 verwoordt wethouder Odile Rasch (verantwoordelijk voor de ontwikkelingen Schoorl Centrum) de ambities van haar partij voor de komende vier jaar. Vooral als het om woningbouw gaat.
En wie schetst mijn verbazing: zij doet dit staande op genoemd parkeerterrein achter de Roode Leeuw.
En met een weids gebaar geeft zij aan dat dit plein één van de beoogde bouwlocaties is voor woningen!
Dus toch!
Haye van der Werf
Bewoner Roode Leeuw

Johan R. 18-01-18 om 16:53

veel Schoorlse inwoners & bezoekers zijn voorstander van een "gedeeltelijk" autovrije Heereweg. Vanaf de noordkant tot ongeveer bij de Ecoplaza winkel zou de Heerenweg toegankelijk kunnen blijven voor "bestemmingsverkeer" (inwoners, leveranciers, toeristen die een huisje hebben gehuurd, etc. Er zullen ook veel Inwoners zijn, die alles mét de auto willen blijven doen én een autovrije zone van de Paardenmarkt naar Ecoplaza én tot hoek Duinvoetweg/Laanweg een minder goed idee vinden. De naam Duindorp Schoorl doet zijn naam eer aan als die naam staat voor schone & gezonde lucht én dus minder brandstof-dampen én fijnstof.
Winkelen in het hele kleine autovrije stuk ( ongeveer 250 meter Heereweg !) zal voor bewoners en middenstand aanmerkelijk aangenamer worden, als de Heerenweg door "het centrum" geen doorgaande route meer is.
Doorgaande route loopt dan over de Sportlaan, met voorkeur om daar dan 30km zone van te maken mét rode fietsstroken.
Opnieuw inrichten - zegt de gemeente terecht - doe je voor 30 jaar !
Over 10 jaar al zullen duurzaamheid - terugdringing fossiele brandstoffen én uitstoot van fijnstof nog véél hoger op de agenda staan dan nú al het geval is. Het is belangrijk om daar nú al op in te spelen door een klein stukje Heerenweg geheel autovrij te maken. De toegang van het centrum vanaf de Paardenmarkt ( langs dat lelijke oude postkantoor, etc) heeft dan een zeer rigoreuze opknapbeurt nodig. Een metamorphose !! Want dat hele plein is nú een armzalige bedoening.
Maak daar een mooie toegang naar het centrum van met een wandelzone/winkelzone tot aan de Laanweg/Duinvoetweg, zodat dat een geheel gaat vormen met het plein voor de Jumbo. Een "duindorp uitstraling".